Fakta om Russland

Areal:
17 075 200 kv.km
Tidsforskjell:
Pluss 2 timer (sentral russisk tid) – NB! Russland strekker seg over 11 tidssoner.
Valuta:
1 rubel (R) = 100 kopek

Dette var en tur jeg fikk av min mamma og som jeg dro sammen med + en gjeng med andre ukjente eldre mennesker.Som jeg ikke kjente med som min mamma kjenner litt. Mamma har vært med på denne turen en million ganger.Kanskje ikke så ille,men det føles sånn.

Turen begynner på Biri i Oppland fylke der jeg er ifra og min familie bor. Der blir  vi henta med bussen fra tretten,denne bussen skal vi ha gjennom hele turen våres. Ferden går til stocholm,derifra båt til tallin og videre til Pskov i Russland.

Alle veit vel åssen en lugar på båten ser ut,så jeg legger ikke ut noe bilder av det.

Da vi var vell og framme i Pskov så fikk vi endelig komme på hotelle vi skulle ha i tre dager..sånn så det ut:

Etter denne lange bussturen og et par timer på grensa inn til russland så skulle vi på en slags resturang å spise. Men det vi fikk servert var ikke akkurat noe jeg ville ha valgt ut.

Første dagen i pskov så skulle vi inn til yamm der Barnehjemmet er.jeg veit ikke hva slags forventninger jeg hadde til dette så jeg tok det bare som det kom. mamma har jo selvsagt vært på dette barnehjemmet her mange ganger,og hun har ei jente der som venter på henne hvergang hu kommer på besøk. Så mamma har med seg litt forskjellig til denne jenta.så jeg hadde jo selvsagt gleda meg til å møte henne.. Ikke at noen av oss kan russisk så komunikasjonen var ikke så veldig bra!

Bilde under her er av jenta som mamma besøker,husker ikke hva hun heter for øyeblikket.

Bilde over er av klasseromme deres.

Hele greia med denne bussturen som går 2 ganger i året er for å besøke dette Barnehjemmet i yamm og for å reiser nedover med saker og ting som folk har gitt ifra seg.Denne turen jeg var med på gikk i november i fjord så vi hadde med oss en hel haug med julegaver.Under har jinta til mamma fått en julegave.

Bilde under viser et av mange soveromm på Barnehjemmet.

Bilde under viser Barnehjem gjengen og de besøkende som er med på Bussturen.

Denne fikk jeg av ei jente på Barnehjemmet,de hadde laget forskjellige gaver til vi kom

Russisk Aften.
siste kvelden blei det holdtRussisk aften for oss med mye underholdning av barn.

Middagen:

Det var mye fint å se i Pskov (Russland)også:

Da er vi på vei mot Tallin I Estland.

JuleMarkede i Tallin:

Dette var altså en utrolig fin tur,uansett om det er lang buss tur.jeg har i værtfall meldt meg på en tur igjen,gleder meg til julemarkede igjen..der hadde de mye fint.

Tips oss hvis dette innlegget er upassende